Om Matematikbloggen

onsdag 13 februari 2019

Matematisk princip

Just nu försöker jag städa upp bland alla mina tidningsurklipp =) När jag läser en tidskrift (behöver inte nödvändigtvis vara en mattetidskrift) så hittar jag väldigt ofta något som jag vill veta mer om, eller spara för att återkomma till. Många urklipp blir det... Så nu städas det bland dessa. En artikel från tidningen Grundskolan 2009, handlar om svenska elevers kunskaper i TIMSS-undersökningen 2007.
I artikeln berättar Per-Olof Bentley om vikten av att våra elever förstår de omfattande principer som återkommer i olika sammanhang.
Ett exempel han nämner är principen för att räkna ut arean av olika geometriska figurer. Den utgår alltid från en rektangel. Ska man räkna ut arean av en triangel tittar man på den inskriven i en rektangel.

När barnen stöter på det här första gången under lågstadiet, lär de sig rektangelns area. Sen kommer triangeln och vartefter nya former som kvadrat, romb och paralleogram.
Och samma princip dyker upp i varje sammanhang. De får en upprepning av vad de lärt sig och de känner igen sig flera gånger.




 När det sen är dags för cirkeln, ja då befinner även den sig i en rektangel.
Att känna igen matematiska principer och förstå vad man gör, säger Bentley, är också vad som karakteriserar undervisningen i de tre länder som ligger högst på TIMSS rankinglista - Singapore, Hong Kong och Sydkorea. I april görs TIMSS igen, har våra elever kunskap om den matematiska principen för area då?

Vill du läsa hela artikeln, följ länken.

Rätt strategi men fel svar


Tjingeling Area-Beräkning
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar