Om Matematikbloggen

fredag 8 februari 2019

Astrid

I torsdags i förra veckan hade vi, matematikutvecklare, förmånen att "hänga" med Astrid Pettersson under en hel dag. Astrid behöver knappast någon närmare presentation för inbitne matematikläraren men jag gör ändå en kort:
Astrid Pettersson i Djäkneparksskolans matsal inför en Mattepilotträff.
Astrid är professor i pedagogik med inriktning mot utvärdering och matematikämnets didaktik vid Stockholms universitet. Hon har under många år lett PRIM-gruppen, som bland annat ansvarar för den svenska matematikdelen i Pisa och för utveckling och konstruktion av de nationella proven i matematik för grundskolan och gymnasieskolans kurs 1. Hon har också ingått både i regeringens utbildningsvetenskapliga råd och i Lärarförbundets vetenskapliga råd. TIMSS då undrar någon kanske? Jodå, hon är inblandad i TIMSS också. Det är nästan svårare att hitta något hon inte är inblandad i på ett eller annat sätt när det gäller matematiken i Sverige.

Det finns mycket att berätta från den här dagen men jag går direkt till pudelns kärna. Hur tycker Astrid att god matematikundervisning bör bedrivas?

Hon tycker att undervisningen ska ses som ett gemensamt projekt för lärare och elever, att alla har ett ansvar. För läraren handlar det om att ge motiverande uppgifter, kanske färre men väl genomtänkta, att göra eleverna uppmärksamma på sina framsteg och sina missuppfattningar – och att vara trygg i att arbetet måste få ta tid.
För eleven är självvärdering och kamratbedömning viktigt, men då måste de få verklig utbildning i det. Det räcker inte med att säga ”du räknar bra”, till exempel.

Mycket tankvärt!


Det var en sak jag inte nämnde om Astrid tidigare – att hon har en bakgrund som lärare också. Den titel hon är mest stolt över…


Rikard Gustafsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar