Om Matematikbloggen

torsdag 28 februari 2019

Lovskola!


Under Sportlovet har jag och en annan mattelärare arbetat med lovskola för elever i årskurs 6. Åtta elever anmälde intresse att komma och alla närvarade. Vilka fantastiska elever vi har!

Av olika anledningar kan elever behöva mer tid till matematik, både till att träna men även tid till att få strategier och metoder klargjorda för sig. Att arbeta på lovskola är verkligen roligt och stimulerande, att se elever som är aktiva i sitt lärande och anstränger sig för att förstå uppgifter. Därefter lösa dem på bra sätt. Matterita och mattefokus är något jag alltid försöker få eleverna att använda sig av, båda har vi fokuserat på under lovskolan. Tänka matte, prata matte och skriva matte – är min förklaring på mattefokus och den brukar fastan ganska snabbt.

Många elever vill kunna lösa uppgifter direkt och att få dem att vilja matterita kan vara svårt. När eleverna ritar för att förstå hjälper det till att öka förståelsen. På lovskolan har vi arbetat med problem som handlat om bråk och procent och då är ”matterita” suveränt att använda sig av för att lösa uppgifterna.


Har ni börjat planera inför årets  π-dag?


Torsdagen den 14 mars är det dags! Hoppas att matematiken flödar på våra skolor detta datum. Inspiration och material kan hämtas från http://www.smal-matte.com/?page_id=25 . Exempel på det som finns är:

Lycka till!

Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar