Om Matematikbloggen

måndag 4 februari 2019

Innehållsdivision är kraftfullt!

Vissa saker inom matematiken är jag mer förtjust i än andra =)
Innehållsdivision är jag MYCKET förtjust i. Det är en ögonöppnare för de elever som ska lösa uppgiften: 1 dividerat med 0,5 och de har svarat 0,5. Idag har niorna tränat på division med 0,5 och 0,1 och allt blir plötsligt så mycket enklare när man får tänka innehållsdivision. Hur många 0,5 får plats i 1? "Ja, men det är ju 2!"
En pojke blev så upprymd så han ritade ett litet porträtt av mig =)









Vi multiplicerade med 10 och 100 också. Och jag hade med min plastficka med ett decimaltecken inritat. Där jag kan dra talen till vänster och höger beroende på om det är division eller multiplikation med 10 eller 100 och decimaltecknet ligger fast! Hmmm, sa en kille, en sån där skulle man ha!







Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar