Om Matematikbloggen

söndag 20 september 2015

Utveckling!


Vad ska Patrik utveckla i matematik? Den frågan fick jag förra fredagen av mentor Anna i årskurs 6. Jag bör väl förtydliga med att jag undervisar Patrik i matematik vissa lektioner i veckan. Patrik är en elev som har goda kunskaper men som inte visar det så tydligt på lektionerna. Det som i första hand behöver utvecklas är muntlig kommunikation och resonemang. I början av veckan genomfördes Patriks utvecklingssamtal och diskussion kring resonemang fördes. Att återkoppling för lärande framåt visas tydligt i det här exemplet. 
I fredags förde Patrik ett helt underbart resonemang då han redovisade en problemlösningsuppgift för klassen. Han argumenterade för sin lösning och höll fast i ”sitt tänk” även att han kom på ett sidospår. Jag blev mycket imponerad av honom och så roligt det var att kunna ge honom bekräftelse på att det var just det vi menade med resonemang. 
Helt klart är att konkret återkoppling ger resultat!

I veckan har vi matematikutvecklare träffat 140 mattelärare som vill fortsätta att utveckla sig och sin undervisning efter Matematiklyftet. Vi kommer träffas under läsåret och arbeta vidare med det kollegiala lärandet. Spännande och roligt att höra att det finns mycket kvar från Mattelyftet i klassrummen.


Nämnaren kom i brevlådan i veckan, jag har bara bläddrat i den än så länge - mycket intressant läsning. Jag tänker börja med artikel om ämnesprovet i matematik åk 6 och Margareta Engvalls artikel. Hoppas att den kommit i den brevlåda också.

Önskar alla en fortsatt skön september!

Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar