Om Matematikbloggen

lördag 5 september 2015

Att stödja och utmana!

3 + (-3) = 0

Alla elever har rätt till den stöttning och den utmaning som just de behöver. Men det är inte alltid så lätt. Nu jobbar vi med negativa tal i min klass. Jag har gjort kort för att konkretisera skillnaden mellan negativa och positiva tal samt för att skapa förståelse för beräkningar med dessa tal.
Så här kan det se ut när man beräknar     3 + (-3). Blir det tydligt att resultatet är 0 ?


                                                                                                             


(-3) + (-3) = (-6)




Och så här kan man illustrera addition med negativa tal. När elever som tycker att det är svårt att förstå, själva får använda korten och göra egna beräkningar kan man se hur det börjar glittra i deras ögon. "Jag tror att jag förstår."






(-3) - (-3) = 0



Och subtraktion...
Jag försöker vara noggrann med att alltid sätta det negativa talet inom parentes. Detta för att skilja på när det handlar om räknesättet subtraktion och när det är ett negativt tal

Viktigt är att eleverna hela tiden också gör den matematiska notationen så det inte bara blir ett plockande med olika kort.

Just detta att gå från det konkreta till det abstrakta är avgörande för att elevernas kunnande ska utvecklas. Det kan man läsa om i denna bok. Konkretisering och undervisning i matematik av Karlsson och Kilborn.                                                               Vi får inte använda det konkreta materialet bara för att aktivera eleverna. Vi måste ha fokus på vad de ska lära sig via klossar, kort eller vad det än är för konkret material vi erbjuder.

I veckan kom det nya numret av Origo. Där hittade jag följande annons. Antagligen en pappa som upplever att hans barn inte blir tillräckligt utmanade i skolan. Kanske du är intresserad av att ta en kontakt? 

Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar