Om Matematikbloggen

måndag 14 september 2015

Att få leka ! En mänsklig rättighet och en matematisk aktivitet !

Att få leka är en självklarhet för de flesta av oss, både barn och vuxna, men också en av artiklarna i Barnkonventionen 
Artikel 31 handlar om att barnet har rätt till lek, vila och fritid.
Läs gärna mer här 
(http://www.fn.se/Documents/MR/Barnkonventionen%20lattlast.pdf)

I dessa dagar med så många barn på flykt från krig och andra oroshärdar kan det vara lätt att glömma bort att ALLA barn har rätt att leka ! 


I mer "lekfulla sammanhang" kanske  du vill läsa de här böckerna skrivna av Linda Palm "Tio små kompisböcker baserade på Barnkonventionen" 


I vår läroplan för den svenska förskolan betonas lekens betydelse bland annat så här :
 Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. ..... Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter.
(http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.229059!/Menu/article/attachment/Läroplan%20för%20förskolan.pdf)

Att leka också är en matematisk aktivitet som ligger till grund till förskolans matematikmål kanske ibland behöver lyftas fram ?
I tidigare blogginlägg har de övriga matematikaktiviteterna Lokalisera, Mäta, Konstruera, Räkna och Förklara presenterats . Nu alltså sist, men inte minst Leka !
I "Förskola i utveckling" beskrivs Leka på följande sätt :
– Fantisera,uppfinna,uppleva och engagera sig i lekar med mer eller mindre formaliserade regler. Leka tillsammans med barn och vuxna. Resonera kring förutsättningar, strategier, regler, undantag, chans, risk och gissningar. 
(http://www.regeringen.se/contentassets/a57a67cdd48e461abdd46c587b0e0575/forskola-i-utveckling---bakgrund-till-andringar-i-forskolans-laroplan) 


I en matematiklyftets moduler förskola hittar jag även en mer mer beskrivande förklaring : 

- Det handlar om några av lekens grundläggande mekanismer som också är fundamentala i matematiska aktiviteter. Som sammanfattning kan det sägas att Alan Bishop (1988) lek som en matematisk aktivitet därför att den innehåller
• att föreställa sig något (t ex ”tänk om pinnen var en krokodil”) - vilket är roten till att tänka hypotetiskt och en början på att tänka abstrakt
att modellera - vilket innebär att abstrahera vissa drag från verkligheten 
att formalisera och ritualisera regler, procedurer och kriterier
• att förutsäga, gissa, uppskatta, förmoda vad som skulle kunna hända
att utforska tal, former, mått, lägen och argumentation

(https://matematiklyftet.skolverket.se/matematik/faces/training/forskola/newlink79157/newlink98301?_adf.ctrl-state=8awyc0x2a_4&_afrLoop=465694548116958)



Glöm nu inte att leka tillsammans, varje dag, varje vecka 
Margot




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar