Om Matematikbloggen

söndag 27 september 2015

Millenium och multiplikationsalgoritm

Som matematiker kan man få olika typer av arbetsuppgifter.
Min släkting Andreas Strömbergsson blev kontaktad av David Lagercrantz som då höll på att skriva den senaste boken i Millenium-serien.

Karaktären Lisbet Salander behövde knäcka ett RSA-krypto. För att göra det behöver man hitta de två primtal som multiplicerade med varandra bildar en nyckel. Detta är klart knepigt eftersom nyckeltalet har flera hundra eller rentav tusen siffror. Kul att höra att författare verkligen gör noggrann research.


Marie och jag har en liten bokcirkel :-)
Vi läser Återkoppling för utveckling. Några sidor i taget och sedan diskuterar vi. Jättekul! Kan rekommenderas. Har du någon pedagogisk litteratur du gärna vill läsa men inte kommit dig för. Kolla med en jobbarkompis om ni inte kan göra det tillsammans!

Författaren Helena Wallberg berättar om hur hon fångar upp eleverna i deras lärande genom att be dem skriva lite kring frågan: Vad behöver jag veta om din utveckling idag?







I min klass har vi jobbat med multiplikationsalgoritmen och jag använde frågan ur boken för att se vad mina elever tyckte att de utvecklat.
Den här eleven utvecklades inte alls :-(


Den här eleven kunde visa med exempel vilken typ av uppgift som hen behärskade.

Och den här eleven upptäckte att hen hade glömt något. Men nu blivit påmind och kände sig säker.



Man lär sig mycket om elevernas utveckling när man frågar dem hur lärandet går framåt.


Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar