Om Matematikbloggen

tisdag 9 oktober 2012

Blir elever förtrogna med sina kunskaper?


Pär Wohlin kom till Cnema och det gjorde mer än 100 Norrköpingslärare också!
Pär berättade om hur han arbetar för att hans elever ska utveckla förtrogenhet med sina kunskaper.

Vi får höra om ramverket Teaching för understanding. Det består av fem grundpelare.

  • Man har tydliga långsiktiga mål
  • Man arbetar med ämnesområden som känns angelägna för eleverna
  • Man har tydliga kortsiktiga mål för området
  • Man arbetar huvudsakligen med förtrogenhetsprestationer. Det betyder att eleverna inte kan ha hjärnan på autopilot! De blir utmanade.
  •  Kontinuerlig kvalitativ bedömning

Han gav exempel på hur han låter eleverna arbeta med själv- och kamratbedömning.

Hur arbetar du idag med bedömning för att hjälpa dina elever att utvecklas?


Jag blev så inspirerad av föreläsningen att jag köpte en ny bok. Making Thinking Visible, det är väl en vacker titel.


Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar