Om Matematikbloggen

fredag 19 oktober 2012

Ses vi på Förskolebiennalen ?

Nästa vecka är det dags för Förskolebiennalen 2012
Under två dagar erbjuds seminarier och utställningar, workshop m.m.
Temat i år är ”Ett omsorgsfullt lärande”
Många seminarier har matematik som fokus .., vilket är glädjande. Jag har bokat in mig på flera föreläsningar och ska försöka hinna med att spana in ny litteratur och kreativt material.
Jag har fått den stora äran att delta, och kommer att presentera hur jag som matematikutvecklare kan bidra till ökad måluppfyllelse i Norrköpings förskolor.
Under hösten 2011 läste jag ”Att utveckla och dokumentera förskolebarns matematiklärande” genom Förskolelyftet. Jag lärde mig mycket om problemlösning, pedagogisk dokumentation och fick även möjlighet att fördjupa mig i mitt arbete som matematikutvecklare.
Jag blev därefter ännu mer övertygad om att arbeta med hela arbetslag, istället för traditionell kompetensutveckling genom studiecirklar med pedagoger från olika förskolor.
Nu har det arbetet pågått snart ett helt år, och visat ett större genomslag.
Nu ser vi ”ringar på vattnet”!
Det kommer jag att berätta mer om på förskolebiennalen, och även här framöver..
Att få träffa kollegor från när och fjärran blir en extra bonus !
Berätta gärna här i vår blogg vad du tycker är spännande och lärorikt
Vi kanske ses i vimlet!

Margot

2 kommentarer:

  1. Tack för ett lärorikt seminarium igår! Det var spännande att dra liknelsen om de trubbiga pennorna som vässas med kunskap i matematik. Jag undrar, kan man göra liknelsen vid att arbete som du gör som matematikutvecklare är pennvässaren och att den måste användas för att hålla pennorna vassa?!

    Hälsningar Josefine

    SvaraRadera
  2. Tack för din återkoppling !
    Precis så !
    Det behövs också fler pennvässare i olika varianter, för att vässa alla som ibland känner sig mer eller mindre trubbiga !
    Vässa på nu alla pennvässare
    önskar Margot

    SvaraRadera