Om Matematikbloggen

söndag 28 oktober 2012

Hållbara metaforer

Ja, nu är jag inne på detta igen. De metaforer vi ger till barnen, hur hållbara är de?
Jag har haft matteprov i årskurs 7 och eleverna skulle förklara hur de tänker när de multiplicerar med 10 och 100. "Jag lägger till nollor", är det vanligaste svaret. Och när jag då frågar hur de gör med 10 x 0,23 så blir osäkerheten ganska stor.
Visst fick jag själv lära mig att lägga till nollor. Men metoden fungerar bara med heltal. Vad ska vi säga när det handlar om multiplikation med decimaltal. Vad tycker ni?

Det här handlar väl verkligen om god taluppfattning! Det står i många skriftliga omdömen att "du behöver förbättra din taluppfattning". Men vad betyder det?
För en tid sedan lyssnade jag till Bengt Drath som föreläste om att utveckla förmågor. Han gav oss också sin tolkning av vad god taluppfattning är. 
                                                 Reflekterande talhantering! 
Och visst går det åt en del reflekterande innan man får förståelse för vad som egentligen händer när man multiplicerar med 10.

Ni kan titta på Bengt när han blir intervjuad om en lektion han har och som filmats för Matematiklyftet. Intervjun heter Strukturerad undervisning under lärares ledning
http://www.youtube.com/watch?v=Qy2y0EQIVfE


Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar