Om Matematikbloggen

torsdag 4 oktober 2012

Forskare på skolor och strategier

Forskningsprojektet är igång och den här veckan har flera skolor haft besök av forskare Lisa i sina klassrum. I skrivande stund vet jag inte vad lärarna och Lisa har valt för gemensam forskningsfråga, det är mycket spännande att följa deras arbete och så småningom få ta del av deras arbeten.
Strategier för hur man ska tänka när man löser problem och gör beräkningar med de fyra räknesätten är viktigt att ha. Man kan ju börja med att fundera över hur man själv tänker när man tex ska beräkna 19·5, 101-98 eller 592+598. Hur tänker du?

Det här behöver eleverna undervisning om!
Själv har jag ägnat mig åt att försöka lära ut ”smarta strategier” eller om man hellre vill säga smarta sätt att tänka när man räknar multiplikation. Vad har jag för nytta av att jag kan 4·4 när jag ska beräkna 8·4? Begreppet dubbelt fick vi träna mycket på.


Förövrigt så har ju Mattelyftet startat 1 oktober (i utvalda kommuner).  Ett nytt nummer av Nämnaren har kommit med mycket matnyttigt läsning i. Bland annat en artikel om multiplikation. ”Framställning  av multiplikation påverkar taluppfattningen”’
Sist men inte minst är hösten här!

Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar