Om Matematikbloggen

fredag 25 november 2011

Utveckla förtrogenhet!

Igår lyssnade vi på Pär Wohlin som är kemilärare på Victor Rydberggymnasiet i Stockholm.
För några år sen kände han att han höll på att ”jobba ihjäl sig”. Dessutom tyckte han att hans elever bara ”gjorde skola”. De utvecklade fakta, förståelse och färdigheter men inte förtrogenhet!

Pär kom i kontakt med Teaching for Understanding. Det utgår från en mycket stor undersökning av hur lärare arbetar/undervisar. I den studien tittade man på hur de lärare arbetade som fick sina elever att utveckla förtrogenhet. Pär åkte till Harvard University och lärde sig mer om detta! Han tog med sig Teaching for Understanding  till sin egen skola i Sverige.

TfU har fem grundpelare, en av dem är kontinuerlig bedömning.
* Bedömningens huvudsyfte är att hjälpa eleverna att utvecklas i sitt lärande.
* Pär betonade också vikten av att eleverna är delaktiga i bedömningsprocessen!
* Bedömningen ska finnas med hela vägen och inte bara som ett prov vid avslutat arbetsområde. Eleverna ska ha möjlighet att med hjälp av kontinuerlig bedömning av sitt arbete få möjlighet att hela tiden utvecklas mot målen!
Hur tänker du kring bedömning?


                                                              Pär Wohlin och Marie


För övrigt anser vi (precis som Matematikdelegationen) att den största utvecklingspotentialen i svensk matematikutbildning finns hos våra barn och ungdomar!

Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar