Om Matematikbloggen

torsdag 17 november 2011

Negativ eller positiv?


Vi har varit på matematikutvecklarkonferens i Stockholm. Alla matematikutvecklare i Sverige träffades, helt fantastiskt 404 personer anmälda, 286 kommuner representerade.


Cecilia Kilhamn vid Göteborgs universitet berättade om sin avhandling om Negativa tal.  Making Sence of Negative Numbers. Hon har märkt i sin undersökning att de saknas tallinjer i svenska klassrum. Begreppet tal används på olika sätt med olika innebörd. Vad är egentligen ett tal? Ibland betyder tal att vi talar, ibland betyder det ett antal och ibland menar vi en uppgift. Klart att det kan bli förvirrande. Som lärare bör man vara noga att skilja på när menar ett matematiskt tal eller en uppgift.
”En slutsats blir att ett mer precist och tydligt matematiskt språk skulle kunna minska svårigheterna” När man arbetar med negativa tal bör man prata om både positiva och negativa tal istället för minustal. När vi inför tecken har alla tal tecken!
Hon blev överraskad över att så få elever och lärare använde sig av tallinjen som ett tankeredskap
Läs mer i hennes avhandlig via den här länken. http://gupea.ub.se/handle/2077/24151


Hur ser din tallinje i klassrummet ut?


För övrigt anser Cecilia att tallinjen borde vara lika självklar i matematiken som alfabetet är för att läsa, vi instämmer!

1 kommentar:

  1. christianbergman@live.com19 november 2011 kl. 23:45

    Hej Matematikutvecklarna.

    Är ni bekanta med den kinesiska kulramen som räknehjälpmedel. Kolla in denna filmsnutt annars:

    http://www.youtube.com/watch?v=2TIUPuDIbOI

    Hälsningar från Vikbolandet

    SvaraRadera