Om Matematikbloggen

onsdag 30 november 2011

Nytt nätverk: De yngsta förskolebarnens matematik

Jag har anmält mig till ett nytt nätverk för barn 0-3 år. Så här löd inbjudan  
"Ett nätverk för forskare, lärare, utbildare och andra intresserade har startats kring de yngsta förskolebarnens matematik med syfte att utveckla, bevaka och väcka intresse för forskningsfältet.Nätverkets ambition är också att samarbetet ska bidra till utveckling av de teoretiska kunskapsfältet kring de yngsta barnens matematiklärande. Nätverket ser det som angeläget att synas och medverka i sammanhang där yngre förskolebarns matematiklärande finns på agendan. Vi verkar för ett gränsöverskridande samarbete såväl över professionsgränser som nationella gränser."
Deltagare är bland andra Elisabeth Doverborg och Camilla Björklund, båda kända forskare och författare
till litteratur kring de yngre barns matematik. 
Så spännande och lärorikt att lyssna  och resonera kring aktuell forskning. 

Först fick vi en inspirerande föreläsning av Ola Helenius från NCM
Matematik handlar om...
Att kunna urskilja, uttrycka, undersöka, använda
Urskilja, att kunna upptäcka matematiken omkring oss. T ex en avsågad trädstam - den är inte cirkelrund "egentligen" men hjärnan ser en cirkel. Uttrycka - Att kunna ge uttryck för det vi ser, att kunna Undersöka och Använda det vi sett tillsammans, i samsyn, med andra.

Camilla Björklund sammanfattar våra resonemang
Få bort rädslan för matematik
Matematik är ett utforskande
Känna trygghet i matematiken
Vad är matematik?
Förekommer att man försöker ”smyga in matematiken” Gör den istället synlig
Jämför t ex om du vet mycket om växter så namnger du dem. Varför inte namnge matematiken?
Viktigt med diskussioner och Matematiska möten
Tänk på genus
Informell/ Formell matematik
Strukturerad: Innehåll och förmågor  se läroplanen  
Arbeta med att hitta barnets språk till matematiken - hitta rätt ingång

Hur går vi vidare ?
Arbeta med ett tema i taget för varje träff
Beskriva barns handlingar (0-3 år )
Dokumentation
Exempel från verksamheterna
Hur synliggör vi matematiserande för andra (barnens görande)

En fråga från Ola Helenius
Ser vi barn (2-3 åringar) som undviker tal /antal ?
Vad kan det bero på?
Hur möter vi dessa barn?
Vilka erfarenheter har du ?
Är du också intresserad och vill delta?
Det är Karlstads universitet som håller i nätverket så kolla in denna länk
Besök även

Margot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar