Om Matematikbloggen

söndag 6 november 2011

Nu är det söndag igen !

Hej alla som läser vår blogg!
En blogg borde väl få nya inlägg varje dag, eller varje vecka i alla fall. 
Men det är ju helt plötsligt söndag igen ..
Och jag som inte skrivit den här veckan heller! 

Jag följer en del bloggar och förundras över hur mycket som vissa hinner skriva. 
http://www.korlingsord.se/ är ett härligt exempel, där kan ni läsa när vi matematikutvecklare inte håller er igång.Tyvärr missade jag föreläsningen men jag har stor glädje av bloggen.
Idag har jag en efterlysning som  kommer att publiceras i tidningen "Förskolan" men passar på
även här att se om vi når utanför kommunen med vår blogg:

Är du förskollärare och matematikutvecklare för förskolorna i din kommun?
Vi har tänkt starta ett nätverk för matematikutvecklare som har inriktning mot förskolan!
Hör av dig om du är intresserad av att utveckla vårt uppdrag.
Margot Andersson   Matematikutvecklare Norrköpings kommun
Ulrika Hultberg       Matematikinspiratör Linköpings kommun

Under hösten läser jag en kurs på halvfart genom Förskolelyftet som heter "Att utveckla och dokumentera barns matematiklärande". Det är en anledning till att tiden känns som den springer iväg.Vilken chans att hinna läsa böcker som hittills stått och väntat på hyllan tänkte jag.
Riktigt så blev det inte, hinner bara snudda vid all litteratur som ingår i kursen.
Jag vill rekommendera en bok som heter "Det matematiska barnet" skriven av Ida Heiberg Solem
och Elin Kirsti Lie Reikerås. Den tar bland annat upp de sex matematiska aktiviteterna som är en del av bakgrunden i den reviderade läroplanen. Jag vet att ni som nyligen gått er utbildning har kommit i kontakt med den. Nu ska jag läsa ett kapitel som handlar om Mätning.
De övriga aktiviteterna, som ni även hittar i "Förskola i utveckling" - bakgrund till ändringar i förskolans läroplan är följande:
Förklaring och argumentation
Lokalisering 
Design
Räkning
Lekar och spel 
Ni hittar mer info på http://www.skolverket.se/ 
Där finns även en film om Skollagen och förskolans läroplan samt inspirationsfilmer
med tillhörande diskussionsfrågor.
Så nu har ni lite att göra om tiden skulle kännas långsam för er, i väntan på nästa inlägg.
Ha det så gott i höstmörkret eller tänd ett ljus.. 
Margot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar