Om Matematikbloggen

torsdag 8 november 2018

Vilken väg väljer vi och våra elever?





Tar vi den mer förutsägbara vägen eller väljer vi den mer okända?

För några veckor sedan fick jag möjlighet till ett samtal med Bosse Larsson, skolutvecklare i Norrköping. Vi talade allmänt om lärande och undervisning och en del även om en ny bok Bosse just gett ut tillsammans med James Nottingham. Ett mycket inspirerande samtal.

I boken ”UTMANANDE TANKESÄTT – utveckla motivation genom ett dynamiskt mindset” får vi veta vilka strategier vi kan tillämpa för att skapa ett lärandeklimat där både elever och vuxna väljer utmaningar, anstränger sig och utvecklar sina talanger.

Kapitel sju handlar om kraften i ”än” , ett begrepp myntat av professor Carol Dweck. Genom att tänka lite associativt har författarna skapat begreppet ”yeti” som används då elever inte klarar en uppgift eller ett ämne ”än” och hur man kan arbeta med det.

Boken är verklighetsnära och ger handfasta tips, idéer och möjlighet till reflektion kring undervisning, lärande och hur vi kan öka motivationen och gynna utveckling. En bok som jag varmt rekommenderar till alla som arbetar i skolan oavsett ålder på eleverna.


Veckan innan höstlovet var det dags för terminens första prov, tack vare kunskapsmatrisen hann jag med rättningen med innan lovet. Proven scannades in och som vanligt rättade eleverna själva sitt prov, ovetandes om sitt resultat. Eleverna är ivriga att se hur det gick och rättningsmallar och lösningsförslag diskuterades på ett aktivt sätt. När eleverna sparade ner sina rättningar så kommer min rättning upp med kommentarer. Det roliga denna gång är att jag uppmanade eleverna att reflektera över provet. Här är några reflektioner:

Jag tycker att detta prov gick ganska bra med tanke på att jag tyckte det här arbetsområdet var svårt att förstå. Jag måste träna på att läsa igenom uppgifterna och verkligen tänka igenom dem innan jag svarar så att det inte blir några fel så.

Jag är inte så nöjd med mitt resultat, eftersom att jag hade velat prestera bättre och fått ett bättre resultat. Till nästa gång ska jag träna på att göra fler problemlösningar, eftersom att det är där som jag tappar viktiga poäng.

Jag är relativt nöjd eftersom jag blev godkänd, men jag gjorde flera enkla slarvfel som påverkade det totala resultatet. Jag behöver bli mer noggrann och kolla över mina uppgifter flera gånger innan jag lämnar in. Om jag inte hade gjort dessa slarvfel tror jag att jag hade kunna nå ett ännu högre resultat.

Helt okej. Slarvade lite med vissa uppgifter. Kan bättre än så här.

Kunskapsmatrisen är ett bra sätt att skapa en dialog med eleverna kring examinationen. Det känns också som något man kan utveckla ännu mer framöver.

/Eva RoA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar