Om Matematikbloggen

fredag 16 november 2018

Primtalstavla

Jag tycker det är roligt att låta mina elever arbeta undersökande om det är möjligt. Av en tillfällighet hittade jag en uppgift som gick ut på att eleven skulle undersöka delbarheten hos tal upp till och med talet 25. Jag tyckte att den uppgiften passade utmärkt att ha som en startaktivitet på en lektion. Mina lektioner börjar oftast med en startaktivitet. Ibland har jag startaktiviteten framme på smartboarden om eleverna vet vad de ska göra men i det här fallet krävdes det först en introduktion.
Så här ser alltid min smartboard ut när eleverna kommer in i klassrummet.
Lektionens innehåll är framme, då många elever vill veta det.
Lektionen inleddes med en introduktion av uppgiften och begreppet primtal.
De lägre talen gick vi igenom gemensamt för att för att sedan diskutera i helklass vad som kommer att hända med de högre talen. Bland annat trodde någon att alla udda tal skulle bli primtal och den fick medhåll från flera andra.

Så här såg Smartboarden ut efter genomgången
Lärgrupperna (se inlägg från 25 september 2016) fick några tal var att undersöka. Det fanns också konkret material till hands för de Lärgrupper som behövde det.
Vi samlade Lärgruppernas resultat av undersökningen på ett stort papper. Antingen skrev de själva eller så bad de mig skriva vad de kom fram till.

Väggdokumentationen av vår startaktivitet - primtalstavlan!
Jag har alltid extrauppgifter i bakfickan till grupper /elever som blir klara snabbt. I den här uppgiften var det först att undersöka om de hade hittat alla sätt talet gick att dela på, t ex 12 eller 20. Nästa extrauppgift var att försöka hitta primtal som var större än 25.

Startaktiviteten avslutades med en helklassdiskussion. Vi diskuterade bland annat om vi kunde se några mönster och att vissa tal gick att dela på många sätt (t ex 24).

Min Exit ticket för den här lektionen var att eleven skulle kunna förklara vad ett primtal är.

Att jag berättar om just den här startaktiviteten har att göra med att det undersökande arbetssättet verkar vara positivt för lärandet och förståelsen av nya begrepp. Jag tyckte att mina elever efter den här lektionen tog till sig begreppet väldigt fort och började använda det i andra sammanhang.

Så pröva gärna att låta era elever undersöka matematiken när det finns möjlighet.

Rikard Gustafsson






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar