Om Matematikbloggen

söndag 21 april 2013

Inspiration, ökad nyfikenhet och lite mer kunskap


I två dagar har vi varit på mässa och konferens, SETT-dagarna 2013 i Kista!
Det har handlat om digitala hjälpmedel i skola och förskola. Syftet med mässan var att inspirera och ge kunskap. Och man blev otroligt inspirerad! Jag har lyssnat på fantastiska föreläsare som gett mig mer kunskap men kanske främst gjort mig väldigt sugen på att själv sätta igång.
Nu ska det äntligen bli en klassblogg i 7B! Det har Årstaskolans inspirerande lärare Josef och Martin fått mig att förstå.
Titta gärna på en av deras bloggar "Växer så det knakar".



Daniel Barker






Jag var också en av de som lyckades komma in på Daniel Barkers föreläsning om Flippade klassrum. Han berättade på ett roligt och engagerande sätt om hur han "vänt om" sin undervisning. Det som tidigare var en klassrumsgenomgång i fysik är nu en film på Youtube. Daniel spelar in sin genomgång och elevernas uppgift är att titta på filmen och på så sätt vara förberedda inför lektionen.
Det svåra, det att bearbeta kunskaperna, görs i klassrummet. Filmerna är inte det centrala, utan det man sedan gör tillsammans med eleverna. Och Daniel anser att begreppsförståelse utvecklas i dialog. Eleven måste vara aktiv, det är viktigt att få tid tillsammans.
På lektionerna blir det mycket mer fokus på samtal!
Kolla på Daniels hemsida, han bjuder på allt material han själv har gjort. Och även om det handlar om fysik och matematik på gymnasiet så kan man få goda idéer om hur man flippar sitt klassrum.
http://www.danielbarker.se/

Ni kommer att få höra mer från dessa två dagar, för mina mattekompisar Margot och Marie blev lika inspirerade och nyfikna som jag. Och att det är uppkopplade tjejer ser ni här!

Tjingeling Flippning
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar