måndag 1 maj 2017

Hjärnan och lärandezonen

I torsdags hade jag förmånen att få vara med på ett TEDx Norrköping event! Vi fick lyssna till fyra live speakers och två inspelade framföranden. De var alla spännande på sitt sätt men jag vill slå ett slag för Eduardo Bricenos tal. Han pratar om hur många av oss går genom livet och hela tiden försöker göra vårt bästa. Men att vi kanske upplever att vi inte blir bättre, vi stagnerar.
Då säger Eduardo att vi ska härma de mest framgångsrika människorna och teamen. De pendlar medvetet mellan två förhållningssätt: inlärningszonen och utförandezonen.

Inlärningszonen är när vårt mål är att bli bättre. Då genomför vi aktiviteter utformade för förbättring,koncentrerade på det vi ännu inte bemästrar, vilket betyder att vi förväntar oss att göra fel, medvetna om att vi lär oss från dem. Det är mycket annorlunda mot det vi gör i utförandezonen, där målet är att göra någonting så bra vi kan, att verkställa. Då koncentrerar vi oss på det vi redan bemästrar och försöker minimera misstagen.
Hinner du och jag vara i inlärningszonen ibland? Tar vi oss tid att fundera kring det vi gör för att faktiskt försöka träna och bli bättre? Inte samtidigt som vi genomför en lektion eller liknande! Utan efteråt. Här är kollegabesök och filmning fantastiska redskap. Filma dig själv imorgon! Men titta först på TEDx-filmen, den är bara 11 minuter lång.

Jag rekommenderar också denna bok! Finns som ljudbok och är väldigt intressant!
Så här skriver Kristina Bähr (Hjärnpodden) på sin blogg.
Vill du göra något nyttigt för din hjärna? Då ska du motionera. Inte ta ut dig helt, men motionera, använda ståbord på jobbet, gå en liten bit varje timme. Då ökar blodflödet till hjärnan och hippocampus som kopplar våra minnen växer till. Minnet förbättras. Koncentration ökar, psykiskt välmående ökar, bättre inlärning och exekutiv funktion förbättras. Alltså vår förmåga att använda hjärnan förbättras. Åldrandet av hjärnan försenas. 
Anders Hansen är psykiater på Sophiahemmet och har skrivit en bok i ämnet.  Det är ”blytung forskning” bakom kunskapen om träningens effekter på hjärnan. 
Så låt eleverna röra på sig samtidigt som de tränar multiplikationstabellen. Eller åtminstone stå upp! Då är det lättare att lära sig =)

Tjingeling Matte-Pling
 från Britt Marie

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar