Om Matematikbloggen

måndag 8 maj 2017

Huvudräkningsstrategier (del 2)

Stora subtraktionstabellen
I ett tidigare inlägg beskrev jag hur jag undervisade om huvudräkningsstrategier. Undervisning om strategier i huvudräkning är också en viktig del i GL-metoden, som är en av två metoder i forskningsprojektet ”Specialpedagogiska undervisningsinsatser för deklarativ kunskap i matematik”  (se inlägg 2/4). I det inlägget skrev jag att den aritmetik som kommer att användas i studien är de grundläggande talkombinationerna i addition. Efter det senaste mötet med forskarna, i förra veckan, har jag förstått att även de grundläggande talkombinationerna i subtraktion kommer att användas när eleven kan de i addition. Därav har jag fått anledning att återkomma med ett ytterligare inlägg om huvudräkning.

I det här inlägget kommer jag bara att beskriva de hållbara huvudräkningsstrategier mina elever har hittat i subtraktion. Vill du veta mer om hur jag använder elevernas huvudräkningsstrategier som utgångspunkt i undervisningen finns det att läsa om i ett inlägg från den 6/3.

Eleverna tränar på att förklara sina strategier med ord och siffror. De gröna siffrorna är den beräkning eleven gör inne i huvudet vid respektive strategi. Ber jag eleven förklara med siffror hur den tänker så skriver den även de gröna siffrorna. Tallinjerna har jag hjälpt eleverna med för att försöka synliggöra deras strategier på ytterligare ett sätt.


”Gå via 10 – räkna skillnaden” Exempel: 15-7

Den här strategin går ut på att räkna ut skillnaden mellan 7 och 15. Addera tre med fem för att räkna ut skillnaden.


Förklaring med tallinje






En elev förklarar hur den löser uppgiften 15-7: "Jag tar ett tresteg till 10 och sen ett femsteg till 15 och så lägger jag ihop stegen och då är det 8."



”Behåll skillnaden” Exempel: 15-9

Den här strategin går ut på att behålla skillnaden mellan 9 och 15 men att göra den lättare att räkna ut. 16-10 är en lättare uppgift att räkna ut än 15-9!
Förklaring med tallinje







En elev förklarar hur den löser uppgiften 15-9: "Jag lägger till en på 15 och en på 9 och då blir det 16 och 10 då är det lätt att se att skillnaden är 6."




"Gå via 10 – ta bort” Exempel: 12-4


Den här strategin är speciellt lämplig att använda på subtraktion med låga tal (-2, -3, -4, -5) men den fungerar på alla uppgifter i stora subtraktionstabellen.
Förklaring med tallinje






En elev förklarar hur den löser uppgiften 12-4: "Jag tar bort två från 12 och då har jag 10 och sen tar jag bort två till och då har jag 8 kvar."


Fler strategier

Här följer ytterligare några strategier mina elever använder.

"Lägg till entalen sist" Exempel: 15-7

I den här strategin tar eleven bort entalen i 15 och får då den enkla uppgiften 10-7=3. Sedan lägger eleven till de borttagna entalen till 3 dvs 3+5=8.

Förklaring med siffror




"Samband addition och subtraktion" Exempel: 15-7

I den här strategin använder eleven sina kunskaper i stora additionstabellen då den har förstått sambandet mellan addition och subtraktion.
Förklaring med siffror





Reflektioner

En matematiklärare inser förstås att eleverna behöver en hel del förkunskaper för att kunna använda sig av ovanstående strategier. Bland annat behöver eleverna kunna sina "Tiokamrater" samt ha förmågan att dela upp tal med säkerhet för att få flyt i sitt räknade. Så en bra grund behöver läggas innan man ger sig i kast med stora additions- och subtraktionstabellen.

Första gången en elev berättade att den använde sambandet mellan addition och subtraktion som strategi var jag skeptisk. Jag tyckte först att det inte var en strategi men han framhärdade och sa att han räknade så. Jag letade i litteraturen om huvudräkning och fick förstås ge mig, visst kan man använda samband mellan räknesätt som en strategi. Ja, jag lär mig hela tiden nya saker av mina elever...

Rikard Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar