Om Matematikbloggen

lördag 17 oktober 2015

Att räkna i boken och att förstå

I måndags, på väg in i klassrummet, säger en elev: Kan vi inte få räkna i boken idag? Haha, säger en annan ganska nyinflyttad elev: Flytta till Gotland, där gjorde vi inget annat! Jag skrattade åt flickorna, de hade lite olika erfarenheter av bokräkning. Strax efter kommer en tredje flicka in i klassrummet: Idag vill jag förstå, säger hon med eftertryck!


Detta har fått mig att fundera kring bokräkning kontra förståelse. Det krävs mycket av eleven för att hen ska kunna skapa en egen förståelse med enbart hjälp av en bok. Det krävs mycket av läraren att hjälpa eleven med förståelsen men också erbjuda möjligheter att applicera sin förståelse i olika sammanhang.


Och just nu arbetar vi med bråk! Så då kom tidningen Origo väldigt lämpligt. Där skriver Wiggo Kilborn om vikten av att förstå bråk! Och det tidigt. Han säger också att vi måste vara noga med att visa på sambandet mellan bråk, decimaltal och procent.Och vi får inte ersätta bråken med decimaltal för då tar vi ifrån eleverna deras möjligheter att operera med algebra.


I torsdags var det mattepilotträff med dansinslag. Här ser vi när mattepiloterna visar en rät vinkel med hjälp av kroppen
Här var uppgiften att visa resultatet av beräkningen 5 - 3 med hjälp av rätt antal beröringspunkter. Tre personer visar talet 2



 Stockholms läns landsting har nyligen gett ut en rapport som heter Dyskalkyli. Den går att ladda ner från nätet. Det tänker jag göra, men först... ska jag läsa färdigt Nelson Mandelas bok Den långa vägen till frihet.


Tjingeling Läsning
från Britt Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar