Om Matematikbloggen

lördag 12 januari 2013

Nytt År och nya utmaningar !

2013

Tänk så härligt det kan kännas att ett nytt år ligger framför oss !

En av mina utmaningar blir att starta upp en "Matematikverkstad"
som förhoppningsvis blir en plats för att dela kunskap och ge inspiration !
Den kommer i första hand att rikta sig till lärare knutna till förskola och förskoleklass och vara en bas för det material och den litteratur som nu ligger i mina hyllor hemma.
Jag ser fram emot att kunna ha en plats där det blir så mycket lättare att kunna plocka med mig det jag behöver, när jag ska besöka olika arbetslag/förskolor framöver.

Under våren är det avdelningen Skruttet på Äppellundens förskola i Eksund som blir ett av de arbetslag jag kommer att handleda och försöka utmana i deras matematikarbete.
Som uppstart erbjuds de tillsammans med lärare från förskola/ förskoleklassen en föreläsning med Hanna Palmér från Linnéuniversitet i Växsjö.
Den här gången kommer Hanna att fokusera  på taluppfattning och räknefärdigheter !

Vilka förmågor behöver utvecklas och hur kan vi pedagoger i förskolan bäst bidra till förskolebarnens lärande?

Kopparkypens förskola och Önskestjärnan har önskat att få fortsätta att tillsammans med mig utveckla sitt arbete att dokumentera och synliggöra Matematiken.
Här kommer en del av den utvärdering som pedagogerna på avdelning Masken på Önskestjärnan skickade till mig efter höstens arbete:

      Varför ville ni delta i matematiksatsningen?

- Vi ville bli inspirerade och utveckla vårt ”mattetänk”.
Ett forum där hela arbetslaget har fått ta del av arbetet med matematik i meningsfulla sammanhang.

      Vilka förväntningar kunde uppfyllas?
Vad har varit mest positivt med ert deltagande?

- Vi har provat oss fram med olika förslag som vi har fått på våra träffar.
Vi har kunnat inspirera barnen och lyfta fram matematiken i aktiviteterna.
Då vi arbetat med matematik under flera terminer kände vi att vi behövde utveckla oss själva och ”hämta in” mer kunskap gällande matematik i förskolan. Vi hade också förväntningar på att dessa tillfällen skulle ge möjlighet till reflektion kring vårt mattearbete.
            Att vi har deltagit hela arbetslaget och kunnat diskutera oss fram till vad vi vill prova.
            Vi har sedan kunnat se resultatet.

Kanske ska vi fortsätta nu och ta reda på hur man kan se resultatet!


Alltså, mycket spännande på gång !

Ha nu en bra start på det nya året önskar
Margot













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar