måndag 18 augusti 2014

Positivt och negativt


Nu har vi startat!

Idag kom det en hel hög med 15-åringar som var i alla fall lite sugna på att börja skolan. Efter en hel del praktiska sysslor med schema och skåp, gav jag dem en matteuppgift. Rita en sträcka som är 20 cm lång, märk ut ändpunkterna med -1 och 1.Markera var du tycker att punkterna -0,1 och -0,6 ska ligga. Vilket tal ligger precis mitt emellan dessa punkter?


 Här ser ni två av förslagen.

Den första lösningen visar kunnande om decimaltal. Men när det gäller förståelse för negativa tal blev det omvänt i skrivandet. -0,6 ligger dessutom till höger om mitten. De behövde inte markera ut nollan, då kanske lösningen sett annorlunda ut?

I den andra lösningen finns kunnande om att det måste vara jämna avstånd mellan varje tiondel. Men den här eleven hade nog inte gjort så här om han först satt ut nollan. 2,5 kanske anspelar på att det är 5 avstånd mellan punkterna och då borde mitt emellan vara 2,5.

På onsdag träffas vi igen och då ska det bli spännande att höra hur de har tänkt! För visst har de tänkt, men lösningen har inte blivit rätt. Så nu gäller det att bygga vidare i förståelsen på det som de har förstått hittills.


I sommar har jag läst (lyssnat till) Mindset av Carol Dweck.
Hon "ligger i tiden" just nu. Kommer till Norrköping i höst. En TedX-föreläsning 1 september och en heldagsfortbildning 2 september.
Hennes forskning handlar om att du alltid kan utveckla din hjärna! Och om vikten av att uppmuntra elevers ansträngning! Inte deras talang eller fallenhet.



På onsdag ska jag berömma mina elever för deras ansträngning att lösa uppgiften!

Till dem som löste den helt rätt ska jag be om ursäkt för att de fick en alldeles för lätt uppgift som inte var någon utmaning.

Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar