![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjDjrOsDH5e8GmBNbVEBeIsv-SyoZ00rA3ys8KonDzWjsb_TfEdJCdOiEVIKUk-IGWG3CC2VHGfYqxgYo3aDrPQNlQq9Ggbd6BFZhzNo8dhcAnLkZBvOafx2xh6XhPCxGO5FAeUvvboSfU/s320/bild2.png)
Nu "tvingar" jag alla elever oavsett årskurs att lösa ekvationer med en formell metod. Vi pratar ju ofta om att man inte ska lära ut metoder som inte är hållbara. Men tyvärr finns det i läroböckerna t ex "övertäckningsmetoden" som bygger på att man "sätter fingret på x" och med huvudräkning stegvis försöker tänka ut vad x är.
Denna metod fungerar så länge som ekvationerna är hyfsat enkla.
Men den här ekvationen kräver två fingrar, eller kanske rentav tre?
4x - 1 = 2x + 9
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj1T0C4HaH-au6Q4x__0T8WLWXg5RjDh6mPdutncZEAiKDgLOYGbOXMLxoXzri4uXV_VEkCto15U9O3KIFO2-0ONU259lDouGHZJrMIJd8QOfOWTrXhKpzlgk2O9KJAxyHttMMcEzg_pJE/s200/bild.jpg)
När vi jobbar med ekvationslösning i årskurs 7 har många elever sagt: "Vi kan det här, vår mattelärare i sexan. lärde oss sjuans och åttans matte!" Då säger en annan elev lite avundsjukt: "Åhh, vår lärare lärde oss fyrans, femmans och sexans matte."
Och då tänker jag direkt på vilken matte lär jag ut? Håller jag en för låg nivå? Är jag för orolig att alla inte hänger med? Kanske... Men vad gäller ekvationslösning så vet jag att på gymnasiet behöver man kunna en formell metod! Och då är det den jag ska lära ut =)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar