Om Matematikbloggen

lördag 2 april 2016

Programmering och digital kompetens


Det här är Ariel. Hon var och hälsade på på Enebyskolan veckan före påsk. Ariel är en humanoid robot och hon kändes väldigt "mänsklig". När Fredrik (hennes skötare) stod vid datorn och programmerade simultant så hade jag och Ariel en lång dialog Om hennes ålder, vad hon lärde sig i robotskolan och att det är svårt att dansa i kjol! Vid Linköpings universitet finns sex liknande robotar. I somras var de till Madrid för att tävla i matlagnings-VM för robotar. De vann! Med en gazpacho ;-)








Digital kompetens blir allt viktigare i dagens samhälle. Nu har Skolverket på uppdrag av regeringen tagit fram ett första förslag på hur digital kompetens och programmering ska förstärkas och tydliggöras i undervisningen. Man säger att programmering inte ska bli ett nytt ämne i grundskolan utan ingå framför allt i matematik och teknik.


  • I kursplanen i matematik föreslås programmering handla till exempel om att träna eleverna i att skapa, beskriva och följa entydiga och stegvisa instruktioner och att använda programmering för att lösa problem. 

Det slutgiltiga förslaget redovisas för regeringen den 30 juni 2016.




Och nu börjar jag fundera på hur det står till med min egen digitala kompetens? För att inte tala om kompetensen att programmera! Räcker det att kunna få en katt att säga Hej i Scratch? Hmmm, förmodligen inte. Jag kanske borde gå en kurs? Och varför inte prova denna kurs som ges online vid Reading University, som ligger väster om London. Du kanske också vill utöka din digitala kompetens?




Tjingeling Programmering
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar