Om Matematikbloggen

söndag 24 april 2016

Att ha en särskild förmåga


 Vad innebär det att ha en särskild förmåga i matematik? Ja, inte de fem förmågor som står beskrivna i vår kursplan. Utan att verkligen ha något som inte alla har, kanske en kreativ sida, man lär sig väldigt snabbt, man är nyfiken på att lära sig och inte särskilt intresserad av betyg. På NCM:s hemsida kan ni läsa om Mattetalanger och också prenumerera på ett nyhetsbrev om Mattetalanger.
Mattetalanger

Den här eleven har ritat ett träddiagram som verkligen visar på en estetisk förmåga i matematik.






 I min sjua jobbar vi med statistik. Eleverna fick uppgiften att konstruera en talserie med fem tal där medianen skulle vara 12 och variationsbredden 15. Detta är H:s förslag. De är 80 stycken! Uppe till vänster har H skrivit: 676 olika finns det att göra. Detta är väl en särskild förmåga :-)
Hur utmanar jag H?



På Skolverket finns material som stöd för lärare att hjälpa särskilt begåvade elever. Både filmer och ett studiepaket som lärare kan arbeta tillsammans med.
Särskilt begåvade elever



 Och vill man riktigt fördjupa sig finns det högskolekurser.
Känns som att vinden har vänt.





Tjingeling Särbegåvning
fån Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar