Det här problemet
berättade och löste Emma i årskurs 1 en eftermiddag när eleverna arbetade
med matteproblem på fritidshemmet.
En blind man hade fyra piller i
fickan, två röda och två blåa. På kvällen skulle han äta ett rött och ett blått
piller. Det var viktigt att det inte blev fel.
Hur gjorde han?
Vilka
stora bärande idéer finns det i ämnet matematik? Mycket intressant att fundera
över! Med en stor idé menas att den är tillräckligt allmän för att kunna
fungera ett antal år under ett barns utveckling och samtidigt tillräckligt
specifik för att man ska kunna avgöra om eleven gör framsteg. En stor idé är tillämpbar
även på områden som eleverna ännu inte stött på. I Dylan Willams senast bok
skriver han att det finns 5-10 stora idéer i varje ämne. Tallinjen är en
bärande idé – vilka är de andra?
Jag
brukar lyssna på olika Podcast, intressanta intervjuer och mycket lärorikt. Den
senaste jag lyssnade på var hjärnforskaren Torkel Klingberg som pratande om den
magiska tallinjen. I det 15 minuter långa programmet berättade han om hur
sexåringar kan träna matematiska förmågor på bästa sätt.
På
lärarpodden Didaktorn hittar ni det avsnittet och många fler intressanta
avsnitt.
Om ni inte har löst Emmas problem så kommer lösningen här: Han delade varje piller i två halvor. När han delade dem la han halvorna i två olika högar och sedan åt han fyra halvor ur en hög, fiffigt eller hur?
Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar