Under en period har åk 6 på min skola arbetat med bråk och tal i decimalform och idag skulle vi arbeta med att förlänga bråk. Vi började med dagens
tal och idag var det 1,5. Eleverna förklarade och argumenterade fantastiska bl.a. för att 6/4 , är lika mycket som 1,5. Efter alla
förklaringar och argument kring talen känns det som att eleverna har förstått
sambandet bråk och decimaltal.
Vi arbetade också med att para ihop olika bråktal,
utan att eleverna märkte det lärde de sig faktiskt att förlänga bråk. Vissa av
dem var ganska avancerat sätt. KUL – dags att knyta till procent!
Det arbetsområdet är planerat och förberett,
tänker använda en väggmatris med elevexempel. Eleverna ska lösa uppgifter på
olika nivåer samt försöka förbättra sina lösningar till nästa nivå. Den som
inspirerat mig är Tommy Lucassi från Pedagog Stockholm. Se gärna den här filmen
och låt dig inspireras!
På torsdag är det dags för terminens
andra mattepilotträff.
Välkomna alla mattepiloter!
Den här gången har vi bytt
lokal, till Nya Djäkneparksskolan på Holmstagatan.
Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar