Nyligen besökt Uddevalla som nu stod värd för nätverket " De yngsta förskolebarnens matematik". Den här gången var vårt fokus digitala verktyg och vi hade många givande tankar kring hur matematiken i förskolan kan fångas med stöd av digitala verktyg som t.ex. "Lärplattor"
Inför träffen hade vi läst ett examensarbete kring Digitala verktyg med det passande namnet
Barnen är ju redan där ...
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:823876/FULLTEXT01.pdf
Den har även varit med som en del i vår Inspirationsföreläsning vid Matematikcentrum tillsammans med boken Mediepedagogik på barnens villkor
Det kanske finns en risk att fastna i app- träsket och glömma att gemensamt reflektera över vilket syfte vi har har med att introducera specifika appar för att utveckla förskolebarnens förmågor i matematik ?Vilka appar inbjuder till att kommunicera matematik ?
Ja det och många andra spännande saker fastnade i mitt huvud efter två fina dagar på Sveriges "framsida". Men visst är det väl ostkusten som är Sveriges framsida egentligen ?
Beror kanske på vilket perspektiv vi väljer att utgå från ?
Så härligt att få sällskap under hemresan med Agneta Lindén, en deltagare i nätverket , så vi kunde fortsätta att kommunicera matematik, men även tankar kring hur vi får med alla kollegor på " den digitala resan"
Den måste vi göra tillsammans med våra barn som redan är digital natives, vi vuxna är och kommer alltid att vara digitala immigranter, så är det bara.
Det har också kommit en avhandling kring att kommunicera matematik
"Förskolebarns strävanden att kommunicera matematik" med Marita Lundström
Så här skriver Högskolan Väst
http://www.hv.se/sv/forskning/forskare/alfabetisk-ordning/marita-lundstrom
Marita Lundström är universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan Väst och bedriver forskarstudier. Hon är inskriven som doktorand vid Göteborgs universitet. Hennes doktorandprojekt handlar om förskolebarns matematiska kommunikation och interaktion. Hon bedriver fältstudier på en förskola med 3-5-åringar. Här observerar hon hur de använder matematiska begrepp och symboler och olika redskap när de löser problem. Ofta gör barnen detta spontant när de leker tillsammans, men de utmanas också i matematiskt tänkande av lärarna i vardagliga situationer. Syftet med Marita Lundströms projekt är bland annat att identifiera möjligheter för förskolan att stimulera barns matematiska utveckling.
Studien innehåller många intressanta delar och det var svårt att välja ut något, men det här är frågeställningarna i avhandlingen
1.Hur kommunicerar förskolebarn matematik ?
2.I vilka situationer förekommer matematik i kommunikation ?
3..Vilket matematiskt innehåll kommuniceras ?
Studien visar bland annat
- att de aktiviteter som barn erbjuds i temaarbetet, skapande aktiviteter, rörelse, barns lek och vistelse i närmiljön ger barn möjligheter att utveckla sin matematiska kommunikation
- visar att förskollärarnas pedagogiska förhållningssätt , att dels planera för ett matematiskt innehåll men också deras förmåga att fånga situationer utifrån barns upplevelser och frågor i vardagliga sammanhang och utveckla dem till matematiska resonemang , kan vara gynnsamt för barns tidiga matematiska utveckling i förskolan.
- tidiga insatser kan således ge barn grundläggande matematiska färdigheter där de i sin kommunikation med andra kan erövra matematiska begrepp och redskap…
- förskollärare behöver en matematisk didaktisk kompetens för att alla barn ska kunna stimuleras och utveckla sin förståelse för begrepp , matematiskt tänkande, resonemangsförmåga och strategier för att lösa problem. s. 219
Här kan du läsa hela avhandlingen
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/38860/1/gupea_2077_38860_1.pdf
Kan verkligen rekommenderas ...
Varför inte ladda ner den i ett digitalt verktyg och hitta en eller gärna flera fiffiga komisar att kommunicera innehållet tillsammans med ?
Det kommer jag att göra även framöver ...
Önskar nu alla en skön helg och tänder ett ljus för er
var ni än kommer ifrån .....
Margot
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar