Vår tredje rapport i forskningen är på väg att bli klar. Har
just läst ett utkast av den. Muntlig kommunikation inom algebra – hur bedömer
vi det? Spännande eller hur? Någon gång i början av hösten kan alla lärare i
Norrköping se fram mot att få ta del av alldeles färsk forskning.
I veckan kom nya ”Nämnaren” i min brevlåda. Mycket matnyttigt att läsa. Tommy Lucassi beskriver hur han arbetar med att låta eleverna delta i bedömning. Han använder sig av elevlösningar och väggmatriser. På pedagog Stockholm kan du läsa mer och se filmer med honom.
http://www.pedagogstockholm.se/film-om-skolan/?video=jp5mw6Ync4k
Begreppsförståelse är grundläggande för att elever ska utveckla goda matematikkunskaper. Både Barbro Grevholm och Ann Heirdsfield beskriver hur man kan använda sig av begreppskartor. De kan användas både av elever och av lärare. Jag blir tilltalad av beskrivningen hur man som lärare kan använda begreppskartor för egen del. Om jag ritar en karta inför ett nytt arbetsområde blir det tydligt för mig vilka centrala begrepp och delbegrepp som jag vill behandla, jag ser även samband mellan begrepp och kopplingar kan tydliggöras. Något att prova i höst inför ett nytt arbetsområde område.
Kort och gott – Läs Nämnaren, det är många bra artiklar i den – om du inte hinner nu – spara den till hängmattan!
Carol Dweck har i sin forskning klart visat att "beröm för talang" har en negativ inverkan på mottagarens utveckling, medan "beröm för ansträngning" har en positiv påverkan. Genom dubbelblindtester har hon visat, att det faktiskt handlar om orsakssamband, kausalitet, och inte bara om statistiska samband, korrelation!
Torkel
Klingbergs har bl.a. studerat hur "storleken" av vårt arbetsminne påverkar
vår kognitiva förmåga och också utvecklat metoder och verktyg för att förbättra vårt arbetsminne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar