– Det är framför allt barn i utsatta områden som inte går i förskola. Vill vi förbättra skolresultaten är det bättre att ge stöd tidigt än att lappa och laga senare, säger Eva-Lis Sirén.
http://www.dn.se/sthlm/forskolan-ger-barn-battre-pisaresultat/
Kan det vara så att den här lilla killen redan upptäcker matematikens spännande värld ?
Bilden är från Matematikcentrum i Norrköping som är en mötesplats för kunskap, inspiration och kollegialt lärande med fokus på förskolans matematik i ett helhetstänk
Matematikcentrum kommer att invigas i mitten av september och fungera som utgångspunkt för kompetensutveckling för lärare i förskolan (Det kommer att erbjudas föreläsningar , workshop m.m och bygga på kollegialt lärande med prioritering på arbetslag i förskola (och förhoppningsvis förskoleklass)
Vad påverkar lärandet ?
-Den politiska debatten och den allmänna diskussionen i Sverige kring skola och utbildning har i hög grad kommit att fokusera på skolämneskunskaper, och skolframgång har främst kommit att bedömas och mätas genom inter- nationella studier, nationella prov och betyg. Samtidigt finns det forskning som visar att utvecklingen av andra kunskaper och förmågor hos barn kan ha stor betydelse för hur individer lyckas inom utbildning och arbetsliv. Det gäller förmågor som exempelvis kreativitet, motivation, samarbetsförmåga, noggrannhet och ansvarstagande. Det som görs inom förskola och skolans tidiga år för att främja utvecklandet av dessa förmågor, framstår som särskilt betydelsefullt.
Läs mer här http://www.skolverket.se/publikationer?id=3239
Det blir en fortsatt spännande tid som matematikutvecklare alltså !
Ha ett bra avslut på den underbara månaden maj !
Hoppas kunna sova bättre när göken och näktergalen lugnat ner sig !
Margot
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar