Astrid Pettersson i Djäkneparksskolans matsal inför en Mattepilotträff. |
Det finns mycket att berätta från den här dagen men jag går direkt till pudelns kärna. Hur tycker Astrid att god matematikundervisning bör bedrivas?
Hon tycker att undervisningen ska ses som ett gemensamt
projekt för lärare och elever, att alla har ett ansvar. För läraren handlar det
om att ge motiverande uppgifter, kanske färre men väl genomtänkta, att göra
eleverna uppmärksamma på sina framsteg och sina missuppfattningar – och att
vara trygg i att arbetet måste få ta tid.
För eleven är självvärdering och kamratbedömning viktigt,
men då måste de få verklig utbildning i det. Det räcker inte med att säga ”du
räknar bra”, till exempel.
Mycket tankvärt!
Det var en sak jag inte nämnde om Astrid tidigare – att hon
har en bakgrund som lärare också. Den titel hon är mest stolt över…
Rikard Gustafsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar