![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgfYq9L1TAi2XW4Ar3AtP3bSmrzkB3bPYnV9CP1mqKnJhDda_bTXE2TdHgY9JJpc6uE2dxQj3hvgizDgbMxIr9Gf5M8SPQN_p0npGg1yDUJmOHfjyplVHn5VFAr2RGndertn-12lQjIRBM/s320/Br%25C3%25A5k.jpg)
För skojs skull har jag kollat i ett tidigare nationellt prov hur många poäng dessa områden kan ge. Om du behärskar bråk- och procenträkning samt har en god förståelse för proportionalitet så kan det ge dig 18 poäng! Och ofta behövs det 23 för att bli godkänd. Och då börjar jag undra: Varför är det så svårt?
För ett år sedan skrev jag om Caroline Nagy vars licentiatavhandling handlar om bråk.
Hon säger att kommer man som lärare inte åt vad det är eleverna inte förstår så är det svårt att få till en progression. Hon har i sin studie sett att de bilder läraren använder har stor betydelse för elevernas kunskapsutveckling oavsett ålder. Och det blir väldigt mycket pizza och tårtbitar.
Hon menar på att vi ibland förenklar undervisningen så mycket att den inte hjälper eleverna. Genom att utöka innehållet, göra det mer varierat och också mer komplicerat, blir det en tydligare kunskapsutveckling för eleverna!
Du kan få hjälp i din bråkplanering genom att läsa om den stora matematiska idén BRÅK på Intranätet under Matematikutveckling - Progressionsplan - Stöd till undervisningen. Läs och diskutera med dina kollegor hur progressionen kring bråk ser ut på din skola. Och definiera er egen uppfattning om vad bråk är!
Fler bråk i matematikundervisningen – och mindre fokus på pizzabitar och äppelhalvor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar