En intressant
och så jätteviktig fråga att fördjupa sig i tillsammans med kollegor. Vad ser jag
för kunnande, missuppfattningar eller tankefel i en lösning. På senaste mattepilotträffen diskuterades den här frågan, lärarna nätverkade och berikade
varandra. Tillsammans analyserades elevlösningar, felaktigheter diskuterades och därefter reflektioner kring vilken
undervisning eleverna behöver för att kunna lösa uppgifterna rätt.
Kerstin Sjöberg bidrog med sin
forskning kring addition i årskurs 2, vilka vanliga
feltyper förekommer när
eleverna räknar. Fel hon lyfte fram var svårigheter med talfakta, platsvärde,
att eleven läst eller skrivit av fel, procedurfel i en uppställning eller
teckenfel. Vill du veta mer om den forskningen så följ länken: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1231731/FULLTEXT02.pdf
Hur kan vi göra skillnad med vår undervisning?
Den frågan kan man
verkligen tänka stort och smått kring. Att fundera vidare utifrån felaktigheter
är ett sätt. Vi får även stöd och hjälp med riktning från matematikforskning, i tidigare forskningsstudier med
bl.a Lisa Björklund-Boistrup har vi tagit del av att det är små saker som kan
göra stor skillnad. Det tycker jag känns skönt att veta som mattelärare, om jag
fokuserar på att utveckla någon liten del av min undervisning kan det ge stor
effekt för eleverna.
Vill du ta del av forskning kring
detta så kan du läsa Skolforskningsinstitutets
forskningsöversikt!
Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar