Så här ser alltid min smartboard ut när eleverna kommer in i klassrummet. Lektionens innehåll är framme, då många elever vill veta det. |
De lägre talen gick vi igenom gemensamt för att för att sedan diskutera i helklass vad som kommer att hända med de högre talen. Bland annat trodde någon att alla udda tal skulle bli primtal och den fick medhåll från flera andra.
Så här såg Smartboarden ut efter genomgången |
Vi samlade Lärgruppernas resultat av undersökningen på ett stort papper. Antingen skrev de själva eller så bad de mig skriva vad de kom fram till.
Väggdokumentationen av vår startaktivitet - primtalstavlan! |
Startaktiviteten avslutades med en helklassdiskussion. Vi diskuterade bland annat om vi kunde se några mönster och att vissa tal gick att dela på många sätt (t ex 24).
Min Exit ticket för den här lektionen var att eleven skulle kunna förklara vad ett primtal är.
Att jag berättar om just den här startaktiviteten har att göra med att det undersökande arbetssättet verkar vara positivt för lärandet och förståelsen av nya begrepp. Jag tyckte att mina elever efter den här lektionen tog till sig begreppet väldigt fort och började använda det i andra sammanhang.
Så pröva gärna att låta era elever undersöka matematiken när det finns möjlighet.
Rikard Gustafsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar