Skolforskningsinstitutet
släppte sin första forskningsöversikt Klassrumsdialog i
matematikundervisningen – matematiska samtal i helklass i grundskolan.
Skolforskningsinstitutet
är en myndighet under utbildningsdepartementet som verkar för att undervisning
i förskola och skola bedrivs på vetenskaplig grund.
Översiktens syfte är att sprida
forskningsbaserad
kunskap som kan underlätta för verksamma lärare gällande att:
v
utveckla och förbättra metoder och arbetssätt
v utveckla
förmågan att göra professionella bedömningar i relation till barns och elevers
utveckling och lärande.
Översikten är lärorik, lättläst och inspirerande, läs den!
Du får kunskap om:
Vad kännetecknar klassrumsdialoger som engagerar
elever i matematiska resonemang och som möter och tar tillvara elevers
olikheter, och vad kännetecknar lärarens ledning av sådana dialoger?
Den utvalda forskningen beskriver hur lärares och elevers olika
roller förändras i riktning mot utforskande samtal. Fyra nyckelfaktorer som har
betydelse för hur dialogen gestaltar sig beskrivs:
- Vem som ställer frågor och vilken typ av frågor som ställs.
- Vem som förklarar och motiverar matematiska idéer.
- Vem som bidrar med matematiska idéer.
- Vem som tar ansvar för lärandet och utvärderingen av matematiska resonemang.
För att utveckla
nyckelfaktorerna behövs en kombination av olika slags handlingar i klassrummet.
Lite mer kring de handlingarna återkommer jag i ett kommande blogginlägg.
För övrigt kan jag nämna
att Skolforskningsinstitutet startades 2015 och har delat ut forskningsmedel
2016 och 2017. Forskningsprojektet som vi kallar Taljakten är ett av åtta projekt som tilldelades medel 2016.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar