Rimma Nyman |
Vad kan då lärare göra för att engagera sina
elever i matematik?
Rimma Nymans avhandling ”Interest and Engagement:
Perspectives on Mathematics in the Classroom” belyser just den här frågan. Hon
menar att det är innehållet i matematikuppgifterna snarare än hur uppgiften
presenteras som väcker elevernas intresse och engagemang. Forskare och lärare kopplar
ofta intresse till gruppdynamik och relationer i klassrummet men eleverna fann
matematiken i sig intressant.
Jag tycker det låter förtröstansfullt för oss lärare som faktiskt försöker ta fram utvecklande matematikuppgifter till våra elever...
Ni kan läsa avhandlingen genom att följa länken nedan.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/51917/1/gupea_2077_51917_1.pdf
Är ni inte sugna på att läsa hela avhandlingen på engelska, så finns det en svensk summering som börjar på sidan 79.
I förra veckan hade jag en lektion (i åk 2) med dessa två mål. Det första målet handlar om vad jag som elev ska göra om jag inte minns vad till exempel 8 multiplicerat med 5 är?
Det andra målet handlade om att eleverna i sina Lärgrupper skulle rita rektanglar på ett rutat papper och skriva två multiplikationer och två divisioner som passade till rektangeln. När jag för några dagar sedan läste en artikel om Kerstin Larsson fick jag mer vatten på min kvarn om att det kunde vara en lämplig uppgift för mina elever.
Kerstin Larsson |
Ja, hos många mina elever var inte det sambandet solklart när lektionen började men i slutet av den hade det i alla fall börjat klarna...
Och trots att den antagligen också kommer att kännas kort, ha en skön sommar!
Rikard Gustafsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar