Då kom det tolv glada ungdomar som slutade nian på Enebyskolan i juni 2016. Varför kom de tillbaka?
Jo, vi hade bestämt att träffas dagen före skolstart och uppdatera matematiksynapserna :-)
Först blev det saft och kakor, sedan bläddrade alla lite i den matematikbok som passade det program de valt.
Sen fräschade vi upp tallinjen lite, positionssystemet och bråk. Tänkte tillsammans kring några procentuppgifter, räta linjens ekvation och proportionalitet.
Ungdomarna kände sig först lite "ringrostiga" men blev glada när de upptäckte att de efter ett tag kunde.
"Nu är vi lite bättre förberedda jämfört med våra blivande klasskamrater!" Härligt att känna så, det kommer att gå bra för dom!
Den här boken har jag läst i sommar. Lånade den på biblioteket, så jag kunde inte anteckna i den utan fick skriva av det jag fann viktigt och intressant. Det blev mycket! Dessutom skrev jag för hand så det blev bra hjärngymnastik.
I fredags var författaren Bo Hejlskov Elvén i Norrköping. Och jag fick chansen att lyssna på honom.
Det var ett fantastiskt igenkännande.
Jag hade nyss läst boken, skrivit mycket av det som jag fastnade för, och nu fick jag höra honom i verkligheten. Det var ett toppenbra upplägg för mitt lärande!
Läs boken om du inte redan gjort det. Han kan väldigt mycket om inkludering och hur vi kan hantera svåra situationer i skolan. Men han skriver också om vikten av att analysera och dokumentera de gånger vi faktiskt inte lyckas hantera barn med beteendeproblem på ett bra och hållbart sätt. Då är det viktigt att inte nästa gång göra likadant!
“Den som utför samma handling tio gånger och tionde gången förväntar sig ett nytt resultat är inte klok!”
Kan ju appliceras på både arbetsliv och privatliv ;-)
Men om man provat samma sak många gånger i en problemsituation och det inte löst problemet, är det dags att prova något annat.
Ja, det verkar klokt! Tror att jag ska prova!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar