In nya Nämnaren kan man läsa tre intressanta artiklar om hur vi lär eleverna
multiplikation. I Christina Skodas artikel ”Muffles´truffles” påtalas att
multiplikation vanligtvis uppfattas som upprepad addition av elever, det ger
inte tillräckligt djup för att eleverna ska förstå innebörden av begreppet
multiplikation. Hon beskriver hur hon arbetat med en serie lektioner där hon hjälper
elever att ta steget från att tänka multiplikation som upprepad multiplikation
till att tänka multiplikation som area.
Natalia Karlsson och Wiggo Kilborn diskuterar vari skillnaden ligger i att kunna använda sig av multiplikationstabellerna och att förstå multiplikation? Behöver det ena utesluta det andra? Vilka möjligheter och hinder finns med de konkretiserade bilder som används i undervisningen?
Även i den tredje artikel av Jöran Petersson påtalas vikten
av att elever redan tidigt får möta multiplikation genom areamodellen och inte
bara som upprepad addition.
Fördjupa er gärna i artiklarna om multiplikation, mycket intressanta!
SMAL – Sveriges MatematikLärarförening har sommarkurs i
Mullsjö den 19-22 juni 2016. Kursen vänder sig till alla som undervisar i
matematik oavsett stadium.
Matematikutbildning som innehåller såväl
undervisningserfarenheter, metodiska tips som aktuell forskning och vad som
händer inom matematiksatsningar i Sverige.
Kanske något att åka på och fördjupa sina kunskaper!
http://www.smal-matte.com/?page_id=23#
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar