Vi mattelärare på skolan har funderat på vad vi ska erbjuda dessa
elever utöver ordinarie matematikundervisning. Kodning och kryptering är det vi
kommit fram till.
Utifrån den här rubriken känns ämnena högaktuella: ”En krypterad Iphone har skapat ett jättebråk mellan polismyndigheterna
och IT-världen i USA, och telefonen har även hamnat i presidentvalskampanjen.”
Under lovet har jag försökt lära mig lite mer om kryptering. Material har
jag hittat hos NCM, jag delar med mig av det jag hittills lärt mig. Det finns
många olika sätt att kryptera, både med bokstäver och siffror.
Till varje metod
så finns det ett antal sätt att räkna, det kallas algoritmer. När man ska
kryptera information använder man både algoritm och en nyckel. Kryptonyckeln är
den information som behövs för att genom kryptering göra meddelandet
obegripligt för obehöriga. Nyckeln är hemlig.
Jag började med att fördjupa mig i Julius Caesars kryptering. När ett
brev skulle skickas med hemlig information krypterade man texten. Hans algoritm
var att förskjuta alfabetet n steg, och nyckeln var n. http://ncm.gu.se/media/namnaren/pdf/2001/uppslag_01_4.pdf
För den som är mer intresserad så finns
Nämnarens kryptoskola, ett studiematerial i fjorton delar med
lärarhandledningar, kommentarer och facit. Kryptoskolan rekommenderas från
årskurs 4 till gymnasiet, gärna som extramaterial för elever som behöver extra
stimulans. http://ncm.gu.se/krypto
För yngre
barn finns Rövarspråket - något många barn provat på. http://ncm.gu.se/media/namnaren/kryptoskola/05_krypto_rovarspraket.pdf
Vad kan det
här betyda i klartext?
AKOKTOTA
DODIGOG!
Jag hoppas
och tror att eleverna kommer känna sig utmanade av det här!!
Marie
Här kommer
svaret: Akta dig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar