Vad ska Patrik utveckla i matematik? Den frågan fick jag
förra fredagen av mentor Anna i årskurs 6. Jag bör väl förtydliga med att jag
undervisar Patrik i matematik vissa lektioner i veckan. Patrik är en elev som
har goda kunskaper men som inte visar det så tydligt på lektionerna. Det som i
första hand behöver utvecklas är muntlig kommunikation och resonemang. I början
av veckan genomfördes Patriks utvecklingssamtal och diskussion kring resonemang
fördes. Att återkoppling för lärande framåt visas tydligt i det här exemplet.
I
fredags förde Patrik ett helt underbart resonemang då han redovisade en
problemlösningsuppgift för klassen. Han argumenterade för sin lösning och höll
fast i ”sitt tänk” även att han kom på ett sidospår. Jag blev mycket imponerad
av honom och så roligt det var att kunna ge honom bekräftelse på att det var
just det vi menade med resonemang.
Helt klart är att konkret återkoppling ger
resultat!
I veckan har vi matematikutvecklare träffat 140 mattelärare
som vill fortsätta att utveckla sig och sin undervisning efter Matematiklyftet.
Vi kommer träffas under läsåret och arbeta vidare med det kollegiala lärandet. Spännande och roligt att höra att det finns mycket kvar från Mattelyftet i klassrummen.
Nämnaren kom i brevlådan i veckan, jag har bara bläddrat i
den än så länge - mycket intressant läsning. Jag tänker börja med artikel om
ämnesprovet i matematik åk 6 och Margareta Engvalls artikel. Hoppas att den kommit i den brevlåda också.
Önskar alla en fortsatt skön september!
Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar