Jag vill berätta lite om Jo Boaler, hon är professor i matematikutbildning vid Stanford Graduate School of Education. Hon är otroligt engagerad i att utveckla matematikundervisningen och skapa likvärdiga matematikklassrum.
I The Hechinger Report skriver hon i en artikel att data från PISA-test visar att de elever som lyckas sämst är de som försöker komma ihåg alla formler och procedurer. Och det är liknande resultat i alla länder som deltar.
De som lyckas bäst är de elever som ser matematik som en samling av stora viktiga idéer som är kopplade till varandra.
Hur gör vi för att hjälpa eleverna att få syn på de stora idéerna? Och hur gör vi för att inte premiera de som är snabba att lära sig utantill?
Följ länken så kan du läsa hela artikeln
http://hechingerreport.org/memorizers-are-the-lowest-achievers-and-other-common-core-math-surprises/
Har du fått senaste numret av Pedagogiska magasinet? |
Där finns en intressant artikel av Per Måhl, Han arbetade i betygsberedningen på 90-talet, med utredningen Tydliga mål i grundskolan och som utredare på Skolinspektionen. I artikeln (som heter Betyg på varje prov gynnar eleverna) skriver han att allt fler lärare låter bli att sätta betyg på på prov och uppgifter eftersom de tror att det hämmar elevernas utveckling. Det är en missuppfattning, säger Måhl! Formellt sett kan vi göra som vi vill, detta är inte reglerat så som betygssättning är. Men vad gynnar elevernas utveckling mest?
Ska vi ha betyg på uppgifter eller ej? Vad tycker du?
Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar