Kerstin Larsson |
Veckan före påsk var en intensiv mattevecka här i
Norrköping. Måndagen startade för min del med samrättning av NP årskurs 6. Ett
intressant, roligt och lärorikt arbete att rätta och bedöma tillsammans med
kollegor. Att riktigt få ”grotta” in sig i hur olika elevers löser en uppgift
och försöka förstå deras tankegångar, ibland förstår man och ibland kvarstår något
frågetecken.
Arbeta för ”Hållbar undervisning”, visst är det kloka ord?
Den som bjuder på det är Kerstin Larsson från Stockholms universitet.
Föreläsningen vi lyssnade på handlade om multiplikationsundervisning. Alla vi
som lyssnade fick kunskap om en lärstig kring multiplikation, från parbildning
till rektangelformationer och area. En lärstig är en gång i lärandet som flertalet elever gör. För min del lärde jag mig vikten av att arbeta med rektangelformation före area. Kerstin är generös och delar med sig av sitt bildspel. Om du var på föreläsningen får du be att mattepiloten på din skola skickar det till dig.
På tisdagen var det dags för presskonferens på
Skäggetorpsskolan där en halvtidsutvärdering av aktionsforskningsprojektet
presenterades. Utvärderingen är gjord av professor Ole Björkqvist. Artiklar finns att läsa
i bland annat NT, Corren och Mera Linköping.
På träffen blev vi även presenterde för nya forskaren
Margareta Engwall från LIU. Hon ska ta vid forskningen efter Lisa Björklund
Boistrup. Så från och med i höst har vi ett nytt avstamp att se fram mot - så spännande!
Njut av värme och solsken!
Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar