I Mattelyftet den här veckan har vi arbetat med elevers
förståelse för helhet och delar av tal. Eleverna skulle prova att lösa
uppgifterna med olika representationer – rita, skriva med ord, skriva siffror,
använda konkret material. Flera klasser jobbade med Tanketavlan. Här är exempel
från elever som delar upp talet 6.
Andra elever arbetade med ett öppet problem som
har många tänkbara lösningar:Vrålapornas ben
I ett av de höga träden längs Amazonasfloden sitter en flock vrålapor samlade det är hanar, honor och ungar. De har sammanlagt hundra fötter på trädets grenar.
Hur många apor finns i flocken?
I ett av de höga träden längs Amazonasfloden sitter en flock vrålapor samlade det är hanar, honor och ungar. De har sammanlagt hundra fötter på trädets grenar.
Hur många apor finns i flocken?
Ser fram mot att läsa min nya bok och hoppas att jag ska lära mig nya saker som jag kan använda i klassrummet.
"Arbeta formativt
med digitala verktyg” av Patricia Diaz.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar