Om Matematikbloggen

måndag 21 april 2014

Rekommenderas!


Pernilla Lundgren
Jag har kanske skrivit om den förut, men den tål att skrivas om igen – kursen Bedömning och betyg åk 4-6. Jag vill verkligen varmt rekommendera er att anmäla er till den. En webbaserad kurs som Skolverket står bakom - Karlstad universitet håller i den. Kursledare är Christian Lundahl, Anna Karlefjärd och Pernilla Lundgren. Själv började jag kursen i november och skickade in min slutuppgift nu före påsklovet. Kursen har verkligen varit toppenbra, jag har lärt mig massor nytt, fått reflektera och blivit säkrare kring just bedömning och betygsättning.  Just nu väntar jag på svar och hoppas att min slutuppgift blivit godkänd.
Christian Lundahl och Anna Karlefjärd
Kursen riktar sig till lärare i åk 4-6 den beräknas ta 35-40 timmar, du styr din fart själv. Mycket är allmändidaktiskt om bedömning så den kan vara av intressant för andra än 4-6 lärare också.

Kursen består av 6 moduler: 1. Bedömning - en introduktion, 2. Läroplanens idé och konstruktion, 3. Bedömningen börjar i planeringen, 4. Bedömning i praktiken, 5. Dokumentation och kommunikation och 6. Hur blir bedömningar betyg.

Om ni har möjlighet att vara flera lärare från samma skola är det att rekommendera, då har du någon att diskutera med i verkligheten.

Marie




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar