Deras mål är att höja alla elevers kunnande och och intresse för matematik. De skriver att de tycker att det är bra med Matematiklyftet och fler mattelektioner men att det inte räcker. Det behövs mer!
Det finns många goda initiativ på gång men de samverkar inte med varandra, anser man . Men här hoppas Mattekommissionen få till ett samarbete med alla parter och med utbildningsministern! Man vill skapa förutsättningar för mer gränsöverskridande idéer mellan näringsliv, skola och forskning.
Sverige är i dag, mer än någonsin, beroende av motiverade och kunniga matematiklärare som kan förmedla kunskap, skriver man.
Vi behöver undervisningsmetoder som sätter in matematiken i en kontext, som lockar fram lusten och upptäckarglädjen hos eleverna.
Mycket återstår att göra för att nå upp till en acceptabel nivå vad gäller lärarnas utbildning, fortbildningsmöjligheter och undervisning i matematik så att eleverna får en mer kreativ, kontextualiserad och laborativ lärmiljö.
Här är några av Mattekommissionens medlemmar |
Följande personer har undertecknat artikeln:
PER ADOLFSSON
vd för Microsoft AB
MIKAEL BONDESTAM
lärare inom matematik och datorteknik på Polhemsskolans gymnasium i Gävle
BÖRJE EKHOLM
vd för Investor
PETER GUDMUNDSON
rektor på Kungliga Tekniska högskolan
JENS HENRIKSSON
vd för Nasdaq OMX Stockholm
ANNA KARLSSON
lärare inom matematik och NO på Viktor Rydbergs Samskola i Stockholm
TOBIAS KRANTZ
chef för utbildning, forskning och innovation vid Svenskt Näringsliv
PETER NYSTRÖM
föreståndare, Nationellt Centrum för Matematikutbildning
JERKER PORAT
lärare inom Ma, NO och IoH på Karlsängsskolan i Nora
JOAKIM SAMUELSSON
docent vid Institutionen för beteendevetenskap vid Linköpings universitet
KARL MAGNUS TROEDSSON
vd för Dice
Vi kommer nog att få höra mer från Mattekommissionen!
Tjingeling Matte-Pling från Britt Marie
MIKAEL BONDESTAM
lärare inom matematik och datorteknik på Polhemsskolans gymnasium i Gävle
BÖRJE EKHOLM
vd för Investor
PETER GUDMUNDSON
rektor på Kungliga Tekniska högskolan
JENS HENRIKSSON
vd för Nasdaq OMX Stockholm
ANNA KARLSSON
lärare inom matematik och NO på Viktor Rydbergs Samskola i Stockholm
TOBIAS KRANTZ
chef för utbildning, forskning och innovation vid Svenskt Näringsliv
PETER NYSTRÖM
föreståndare, Nationellt Centrum för Matematikutbildning
JERKER PORAT
lärare inom Ma, NO och IoH på Karlsängsskolan i Nora
JOAKIM SAMUELSSON
docent vid Institutionen för beteendevetenskap vid Linköpings universitet
KARL MAGNUS TROEDSSON
vd för Dice
Vi kommer nog att få höra mer från Mattekommissionen!
Tjingeling Matte-Pling från Britt Marie
Vad kan Mattekommisionen uträtta ?
SvaraRaderaKan ni göra undervisningen effektivare ?
NCM har Learning Studies som man gör reklam för.
Behövs det tio veckor för att lära barn att det finns decimaltal mellan 0,97 och 0,98. Ulla Runesson påstår att det är så.
I en annan Learning Study påstås att bråk behöver jämföras med andra bråk innan de kan markeras på tallinjen. P-O Bentley säger att detta är fullkomligt onödigt. Är det P-O eller NCM som har rätt?
Jag tror att ju fler som engagerar sig i skolan desto bättre!
RaderaDet kanske inte behövs 10 veckor för att lära elever att det finns tal mellan 0,97 och 0,98, men det som händer är att lärare blir skarpare. Lärare ökar sin förståelse och sitt kunnande om hur man ska undervisa och det är bra för eleverna! Inte bara inom taluppfattning.
Tjingeling Replikföring
från Britt Marie