Jag har tidigare skrivit om Skolforskningsinstitutet
Klassrumsdialog i matematikundervisningen – matematiska samtal i
helklass i grundskolan.
I översikten beskrivs fyra nyckelfaktorer;
1 Vem som ställer frågor och vilken typ av frågor som ställs;
2 Vem som förklarar och
motiverar matematiska idéer;
3 Vem som bidrar med matematiska idéer;
4 Vem som tar
ansvar för lärandet och utvärderingen av matematiska resonemang.
För att utveckla
nyckelfaktorerna behövs en kombination av olika slags handlingar i klassrummet.
Man betonar att
förändring av matematiska samtal i klassrummen tar tid och att forskningen inte
ger några enkla svar på hur lärare kan gå tillväga, men lyfter fram
lärarhandlingar med potential att engagera eleverna i utforskande samtal.
Lärare kan genom olika handlingar – de exemplifierar, förstärker,
omformulerar – successivt etablera gynnsamma sociala normer i klassrummet. Genom att synliggöra vad som är förväntade beteenden
i dialogerna ges alla elever vägledning för hur man resonerar gemensamt. De kan
legitimera beteenden som elever kan känna sig obekväma med, som att be andra
elever att motivera sina påståenden, och stödja elever som tycker att det är
obehagligt att dela med sig av tankar och idéer som de känner sig osäkra på.
Med öppna frågor lockar läraren eleverna att uttrycka sina skilda
sätt att förstå ett problem, varav inget av dem behöver vara fel. Det kan till
exempel handla om olika sätt att lösa ett problem, som alla ger samma korrekta
svar. Genom lärares handlingar – som att be eleverna motivera sina påståenden
och lösningsstrategier, jämföra olika lösningar eller utvärdera olika
påståenden och lösningsstrategier – kan eleverna stimuleras att utforska
matematiken i dessa idéer. I ett utforskande samtalsklimat kan även elevers
felsvar användas för att fördjupa elevernas engagemang i matematiken. I ett
sådant klimat ses elevers felsvar inte bara som acceptabla utan också som
användbara: de ger möjlighet att omtolka ett problem, utforska motsägelser och
prova alternativa strategier.
Progressionen i de fyra nyckelstrategierna beskrivs i en matris i
forskningsöversikten, den är mycket intressant att ta del av.
Det som är så spännande är att lärare på Gustav Adolfsskolan som
arbetar tillsammans med forskare Margareta Engvall använder sig just av den
matrisen för att utveckla kommunikation och resonemang i sina
matematikklassrum.
Marie
Och så måste vi bara visa den här artikeln i Norrköpings Tidningar. Det går uppåt för kommunens skolor!
Jaaaaaa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar