Om Matematikbloggen

torsdag 6 december 2018

Vad gör eleverna för fel egentligen?



En intressant och så jätteviktig fråga att fördjupa sig i tillsammans med kollegor. Vad ser jag för kunnande, missuppfattningar eller tankefel i en lösning. På senaste mattepilotträffen diskuterades den här frågan, lärarna nätverkade och berikade varandra. Tillsammans analyserades elevlösningar, felaktigheter diskuterades och därefter reflektioner kring vilken undervisning eleverna behöver för att kunna lösa uppgifterna rätt.

Kerstin Sjöberg bidrog med sin forskning kring addition i årskurs 2, vilka vanliga
feltyper förekommer när eleverna räknar. Fel hon lyfte fram var svårigheter med talfakta, platsvärde, att eleven läst eller skrivit av fel, procedurfel i en uppställning eller teckenfel. Vill du veta mer om den forskningen så följ länken: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1231731/FULLTEXT02.pdf





Hur kan vi göra skillnad med vår undervisning?

Den frågan kan man verkligen tänka stort och smått kring. Att fundera vidare utifrån felaktigheter är ett sätt. Vi får även stöd och hjälp med riktning från matematikforskning, i tidigare forskningsstudier med bl.a Lisa Björklund-Boistrup har vi tagit del av att det är små saker som kan göra stor skillnad. Det tycker jag känns skönt att veta som mattelärare, om jag fokuserar på att utveckla någon liten del av min undervisning kan det ge stor effekt för eleverna.



Vad kan det då exempelvis vara? Att ge eleverna tanketid 3 sekunder eller mer innan jag ber om ett svar, jag kan även tänka kring val av mina uppgifter så att alla elever kan arbeta med dem och att de även ger möjlighet till fördjupning av kunskaper. Så kallade uppgifter med låg tröskel och högt tak. Medvetenhet kring vilka frågor som ställs i klassrummet och hur läraren ställer dem kan även det göra skillnad. Just den sista frågan arbetar en grupp lärare I Norrköping med utveckla i sin undervisning. Lärarna har läst Klassrumsdialog i matematikundervisning därefter planerat och diskuterat tillsammans och nu provar de i sina klassrum. 


Vill du ta del av forskning kring detta så kan du läsa Skolforskningsinstitutets forskningsöversikt!

Tjingeling forskningspling!
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar