En intressant
och så jätteviktig fråga att fördjupa sig i tillsammans med kollegor. Vad ser jag
för kunnande, missuppfattningar eller tankefel i en lösning. På senaste mattepilotträffen diskuterades den här frågan, lärarna nätverkade och berikade
varandra. Tillsammans analyserades elevlösningar, felaktigheter diskuterades och därefter reflektioner kring vilken
undervisning eleverna behöver för att kunna lösa uppgifterna rätt.
Kerstin Sjöberg bidrog med sin
forskning kring addition i årskurs 2, vilka vanliga
feltyper förekommer när
eleverna räknar. Fel hon lyfte fram var svårigheter med talfakta, platsvärde,
att eleven läst eller skrivit av fel, procedurfel i en uppställning eller
teckenfel. Vill du veta mer om den forskningen så följ länken: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1231731/FULLTEXT02.pdf
Hur kan vi göra skillnad med vår undervisning?
Den frågan kan man
verkligen tänka stort och smått kring. Att fundera vidare utifrån felaktigheter
är ett sätt. Vi får även stöd och hjälp med riktning från matematikforskning, i tidigare forskningsstudier med
bl.a Lisa Björklund-Boistrup har vi tagit del av att det är små saker som kan
göra stor skillnad. Det tycker jag känns skönt att veta som mattelärare, om jag
fokuserar på att utveckla någon liten del av min undervisning kan det ge stor
effekt för eleverna.
Vad kan det
då exempelvis vara? Att ge eleverna tanketid 3 sekunder eller mer innan jag ber
om ett svar, jag kan även tänka kring val av mina uppgifter så att alla elever
kan arbeta med dem och att de även ger möjlighet till fördjupning av kunskaper.
Så kallade uppgifter med låg tröskel och högt tak. Medvetenhet kring vilka frågor
som ställs i klassrummet och hur läraren ställer dem kan även det göra
skillnad. Just den sista frågan arbetar en grupp lärare I Norrköping med
utveckla i sin undervisning. Lärarna har läst Klassrumsdialog i matematikundervisning därefter planerat och diskuterat
tillsammans och nu provar de i sina klassrum.
Vill du ta del av forskning kring
detta så kan du läsa Skolforskningsinstitutets
forskningsöversikt!
Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar