Om Matematikbloggen

söndag 2 september 2018

Matematik är lätt!

 När jag träffade en ny klass i början på terminen gav jag dem några frågor att besvara skriftligt.
En fråga var: När tycker du att det är svårt med matte? Dum fråga, jag borde ju ha frågat: När tycker du att det är lätt med matte?
Men det gjorde jag inte =(
Jag observerade eleverna medan de skrev och jag såg en elev som verkligen såg bekymrad ut, det blev djupa veck mellan ögonen. När jag senare läste hens svar stod det: ??? Inget har varit så svårt i matten än. 

Och nedanför hade eleven ritat och skrivit följande:
I love MATHS
femton decimaler på pi
Pythagoras sats
en cirkel med diameter och radie
samt talet fem i det binära talsystemet!
Här gäller det att möta eleven med utmaningar och ny matematik!




Och ni som har möjlighet: Ta en djup titt in i en solros!
Fröna sitter som i spiraler och det finns spiraler som går både åt vänster och höger. Bara det är ju fascinerande! Men antalet frön i en sån spiral finns alltid i Fibonaccis talserie. Spiralerna består av 21, 34 eller 55 frön!
Vill ni höra lite mer om Fibonacci från en engagerad matematiker titta på detta TED-talk. Det är den amerikanske matemagikern Arthur Benjamin som talar inspirerat kring Fibonacci och vilka fantastiska samband som finns i talserien!

Magin i Fibonaccis talserie!



Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar